Hoe plaats ik goede foto's?
Waarom een goede profielfoto?
Een goede foto is belangrijk. Het kan namelijk voor een eerste klik zorgen tussen jou en je toekomstige cliënt. Een coach mét afbeelding wordt dan ook meer gecontacteerd. Daarom is het belangrijk te weten welke foto je best selecteert en hoe je die best tot z’n recht laat komen.
Mooie weergave
Alle foto’s worden automatisch herleid naar een vierkant formaat. Hiervoor werkt ons fotosysteem met gezichtsherkenning. Upload jij een langwerpige foto van jezelf, dan zal ons systeem daaruit een vierkant knippen op basis van waar het een gezicht herkent. Zorg er dus voor dat je een foto uitkiest
- waar je gezicht duidelijk op te zien is (vooraanzicht wordt beter herkend dan zijaanzicht, vermijd zonnebrillen,…)
- die van goede kwaliteit is (goede resolutie zonder waas, nieuwe foto, goede belichting,…)
- met voldoende ruimte rond je gezicht, dus geen close-up.
Vooraf bijsnijden
Wordt jouw foto niet goed weergegeven door ons systeem en wil je hem toch gebruiken, dan kan je hem best vooraf zelf bijsnijden tot een vierkant.
Ook afbeeldingen zonder gezicht, zoals je logo, een foto van je praktijkruimte of een natuurfoto, worden herleid tot een vierkant. Deze afbeeldingen kan je best op voorhand zelf bijsnijden om ze correct weer te geven.
Je foto's of afbeeldingen kan je eenvoudig met het knipprogramma of Paint op je PC bewerken. Ook met het Foto's programma op Windows kan je foto's bewerken.
- Klik bovenaan rechts op 'Bewerken en maken' en selecteer bewerken.
- Klik daarna op 'Bijsnijden en draaien' en selecteer bij 'Hoogte- en breedteverhouding' de optie 'Vierkant'. Zo creër je het perfecte formaat voor je profiel foto.
- Om af te werken klik je op 'Gereed' en daarna op 'Opslaan'. Je foto is dan helemaal klaar om te uploaden!
Daarnaast kan je ook gebruik maken van een online foto-editor. (Kies het 1:1 formaat voor de juiste verhoudingen en selecteer dan het deel van je foto dat je graag wil weergeven). Dit is perfect voor een rechthoekige foto waaruit je een vierkant wil knippen. Het is niet geschikt voor langwerpige logo's. Lees daarvoor hieronder verder.
Voor een optimaal resultaat maak je je foto
best niet kleiner dan 400x400, of 400 pixels op 400 pixels. Zo behoud je
ten allen tijde de beeldkwaliteit van je foto.
Je logo gebruiken?
Wil je graag je logo gebruiken als profielfoto, dan moet je mogelijk witruimte toevoegen om de afbeelding vierkant te maken. Daarvoor gebruik je best Paint.
- Open Paint en klik bovenaan op 'Formaat wijzigen'. Je krijgt dan een nieuw veldje te zien.
- Onder 'Formaat wijzigen, kies je bovenaan voor 'pixels' (en dus NIET voor 'percentage').
- Staat het vakje 'Hoogte-breedteverhouding behouden' aangevinkt, vink het dan uit.
- Geef dan bij 'Horizontaal' en 'Verticaal' hetzelfde cijfer in, bv. 750.
- Klik op OK.
- Je hebt nu een vierkant werkveld. Plak hierop je logo, plaats je het in het midden en sla op! Je afbeelding is nu klaar om op de website te worden geplaatst!
Meerdere afbeeldingen
Je hebt nu ook de mogelijkheid om meerdere foto’s weer te geven op je profiel. Je stelt één foto in die specifiek wordt getoond in de zoekresultaten. Verder is de keuze aan jou.
Je kan ten allen tijde nieuwe foto’s toevoegen. Bij een 2e toevoeging zie je enkel de foto’s die je nu wil uploaden. Na opslaan krijg je terug het volledige overzicht van al je foto’s. Deze extra foto’s worden net zoals je profielfoto als vierkant weergegeven, dus mogelijk dien je deze ook bij te snijden om ervoor te zorgen dat ze correct worden weergegeven.
Rechtopstaande foto’s kunnen in je overzicht liggend weergegeven worden. In je profiel worden deze echter rechtopstaand getoond.
Het belang van copyright en auteursrechten
Iedere afbeelding, foto, illustratie etc. heeft een eigenaar. Die eigenaar beschikt over het copyright of auteursrecht en kan zo beslissen hoe ze hun foto’s ter beschikking stellen en op welke manier die gebruikt mogen worden.
Bij foto’s die je zelf trekt, bv. je vakantiefoto’s of selfies, ben jij de eigenaar. Deze foto’s mag je dus vrij gebruiken zoals jij dat wil.
Maar met andere foto’s die je online vindt moet je goed opletten. Denk bv. aan stockfoto’s, een leuke foto die je ziet op Google of Facebook, een persfoto (ook als jij er op staat) etc.
Algemeen is de regel hier: heb je de foto niet zelf aangekocht, gebruik hem dan maar beter niet – zeker niet in commerciële context. Ook jouw profiel bij ons valt onder dat commercieel gebruik.
Zelfs met foto’s die je zelf hebt laten trekken door een professionele fotograaf, stel je best even af wat de do’s en don’ts zijn. Maak altijd duidelijk dat je de foto’s voor commerciële doeleinden wil gebruiken, en maak afspraken over bv. het bewerken van de foto’s.
Schend je dit copyright en gebruik je foto’s die niet de jouwe zijn, of waarvoor je geen gebruiksrecht hebt aangekocht, dan zal Vind-een-Coach.nl je verantwoordelijk stellen bij eventuele boetes en andere wettelijke gevolgen.
Welke foto's mag ik wel gebruiken?
Heel veel eigenlijk!
Zoals gezegd mag je foto’s die je zelf hebt getrokken vrij gebruiken. Let wel op met foto’s waarop hoofdzakelijk kunst zoals schilderijen, beeldhouwkunst etc. staat.
Ook foto’s die je zelf aankoopt mag je gebruiken. Denk daarbij vooral aan stockfoto’s. Bewerkte afbeeldingen die je zelf maakt via programma’s als Canva vallen ook onder dit luik.
Ten slotte zijn er ook best wat platformen die gratis stockfoto’s ter beschikking stellen. Dit is een fijn manier om je profiel een professionele uitstraling te geven zonder grote kosten te maken. Onze favorieten zijn de fotoplatformen Pexels en Unsplash.
Bekijk per platform wel nog even de concrete regels over het vrij gebruik, bv. hoe je de foto’s mag bewerken, in welke context ze mogen gebruikt worden en of er gevraagd wordt om vermelding te maken van de auteur.